Goed personeel? Maak werk van je online wervingscampagne!

Een goede match komt niet zomaar tot stand. Privé kan het al lastig zijn, maar zakelijk is het soms net zo hard zoeken. Zeker nu de arbeidsmarkt schreeuwt om goed personeel en er meer vacatures zijn dan mensen. Een advertentie in een krant is op zijn retour, maar dat we nu kunnen zeggen dat de vacaturetekst aangepast is aan de online wereld? Nee, dat zeker niet. En dat is gek, want online werven vraagt toch echt wel om een andere benadering. Een goed wervingsplan is zeker in deze krappe tijden geen overbodige luxe. Maar hoe pak je dat aan?

Weg met de standaard vacature teksten!

Waarom blijkt het nou zo moeilijk voor MKB’ers goed personeel te vinden via eigen kanalen? Een gebrek aan tijd, geld en het schrijven van wervende vacatureteksten zijn daar debet aan. Standaard vacatures die een veel te grote doelgroep aanspreken – en dus de plank misslaan omdat ze helemaal niemand aanspreken – zijn het gevolg. En dat zorgt uiteindelijk alleen maar voor tijd- en geldverlies.

Gelukkig is er gewoon wat aan te doen!

Wie past bij jouw bedrijf?

Alles begint – en staat of valt – met een weloverwogen online wervingsplan. Denk eerst goed na over welke kandidaten je aan je bedrijf wilt binden. Kijk niet alleen naar de functie, maar denk daarbij ook na over bijvoorbeeld het type mensen dat bij jou en je medewerkers past: ben je op zoek naar teamspelers? Wil je dat mensen eigen initiatief nemen? Hebben jullie graag dat alles volgens een vast stramien verloopt of is dat voor de bedrijfsvoering noodzakelijk? Laat je werknemers vrij en geef je ze veel verantwoordelijkheid? Allemaal zaken om over na te denken voor je een online wervingscampagne start. En ook belangrijk: door een goede vacaturetekst te schrijven die perfect bij je bedrijf past, bespaar je jezelf veel tijd. Een goede voorbereiding in de tekst zorgt er namelijk voor dat je minder kandidaten hoeft te screenen die niet in het gewenste profiel passen. En: de kandidaten die reageren, delen dezelfde visie en vallen onder de noemer ‘passend’ bij je bedrijf.

Maak een persoonsprofiel

De volgende stap is uitzoeken wáár de mensen die je zoekt zich online bevinden, zodat je weet welke online middelen je moet inzetten. Met Instagram spreek je een heel andere doelgroep aan dan met LinkedIn bijvoorbeeld. Om goede keuzes daarin te maken, stel je een goed profiel op, oftewel een user persona, en werk je zijn of haar profiel uit. Zoek je een klusser, een mbo’er van circa 35 jaar met een jong gezin? Dikke kans dat ie in zijn vrije tijd op Marktplaats snuffelt. En misschien heeft ie ook nog een Facebook-profiel. Dan ga je daar je campagne op inrichten en weet je welke toon je moet gebruiken om aan te sluiten bij de taal van je nieuwe werknemer.

Werkenbij-website, waar moet je aan denken?

Heb je regelmatig vacatures? Dan kan het een overweging zijn om een website te bouwen die helemaal is ingericht op het werven van personeel voor jouw bedrijf. Denk daarbij goed aan de vindbaarheid op Google. Maar daarmee houdt het niet op: inmiddels weet iedereen wel dat je de aandacht van deze gigant vast moet houden door de site geregeld van nieuwe content te voorzien.
Wanneer je kiest voor een werkenbij-website, dan moet je aan een aantal zaken denken:

  • Bouw de site op met deelbare functies en content: bijvoorbeeld social media-koppelingen, blogs en nieuwsberichten.
  • De uitstraling van de site moet bij je bedrijf passen; als hip en jong bedrijf kies je niet voor een chique opzet bijvoorbeeld. Het gevoel dat de site oproept, geeft al meteen een indruk aan potentiële werknemers.
  • Online video is upcoming, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken? (Marketingfacts, 2018)
  • Je zou ervoor kunnen kiezen om je enthousiaste werknemers aan het woord te laten, zodat toekomstige werknemers een indruk krijgen van je bedrijf en de collega’s.

Online video inzetten

Online video wordt steeds meer gebruikt voor het werven van personeel. Je kunt namelijk heel goed de sfeer neerzetten van je bedrijf én het wordt veel beter gezien. Mensen zijn immers heel visueel ingesteld. Ook is bij de inzet van online video goed meetbaar hoeveel mensen wanneer en waar je video zien en je site bezoeken. Google Analytics en YouTube zijn hier de uitgekiende tools voor. Als het nodig is, kun je op basis van dit track record aanpassingen doen in je campagne.

Betrek je team!

Een laatste tip als je besluit om een online wervingscampagne in te zetten: betrek je team bij het plan en uitvoering. Als je ervoor zorgt dat iedereen weet dat er nieuwe collega’s gezocht worden, kun je vragen om filmpjes, de vacatures en de site te delen op hun eigen LinkedIn-, Twitter- of Facebook-account. Zo wordt je bereik in een mum van tijd groot.

Vragen over de opzet van een online wervingsplan? Twinsense spart graag met je over een online wervingsplan dat resultaat oplevert. Zo halen we samen toppers in huis om je bedrijf nog succesvoller te maken!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag gerust eens informatie aan bij onze collega Reinier.