De kracht van animatie!

U kent ze vast wel, animaties! Dat zijn die leuke filmpjes, die op een creatieve en heldere manier een boodschap over kunnen brengen. Denk hierbij aan een instructie-animatie of uitleganimatie over de werking van een product, maar het kan ook een animatie zijn over de resultaten van een dergelijk onderzoek. De werking hiervan is uitstekend, maar hoe werkt zo iets? En wanneer is het interessant om een animatievideo in te zetten?

Animatievideo boeit en houdt aandacht vast

Een animatievideo is een zeer interessante oplossing bij producten en diensten, die een bepaalde complexiteit bevatten wat moeilijk met een camera in beeld kan worden gebracht. Animatievideo kan daarom een oplossing zijn, omdat animatievideo in speelt op onze behoefte qua audiovisuele content. Dit komt omdat ons brein voornamelijk audiovisueel zijn ingesteld. Wij zijn allemaal gek op de combinatie van illustraties, een verhaallijn, beweging, tekst, humor en geluid. Omdat het ons boeit, zorgt het ervoor dat wij de informatie veel eenvoudiger kunnen verwerken en onthouden. Ook prikkelt onze animatievideo onze emotionele brein, dit wordt wel eens onderschat. Het is namelijk bewezen dat de meeste mensen beslissingen nemen op basis van emoties.

Animatievideo: wat kun je ermee?

Zoals aangegeven kunnen animatievideo’s een heldere boodschap overbrengen en daardoor kunnen deze video’s ingezet worden voor verschillende doeleinden. Animatievideo kan een informatieve functie hebben, maar ook (of in combinatie met) een conversiefunctie. Maar wat denk je van het creeren van naamsbekendheid en/of merkbeleving? Vele mogelijkheden aanwezig dus. Animatevideo staat niet echt bekend vanwege zijn sfeervolle uitstraling, de kracht schuilt juist in de doeltreffendheid als het gaat om het doorgeven van een boodschap. Eenvoud is het toverwoord en dat is juist de reden waarom de boodschap beter blijft hangen, want de kijker wordt minder snel afgeleid door andere “tierelantijntjes” buiten de boodschap om. Om concreet te worden, voor welke doelen zijn animatievideo’s zeer geschikt?

Een animatievideo kun je inzetten voor verschillende doelen. Zo kan een animatie vooral informeren of juist zorgen voor meer conversie. Maar ook bijdragen aan je naamsbekendheid of merkbeleving. Volop mogelijkheden dus. Doordat een animatievideo in veel gevallen eenvoud uitstraalt, blijf de boodschap beter hangen. De kijker wordt niet afgeleid door zaken buiten de boodschap om.